Seu navegador tentou rodar um script com erro ou não há suporte para script cliente ....
Início do conteúdo
Página inicial > Edições Anteriores > Todas as Edições > v. 25, n. 1 - jan./jun. 2016
RSS
A A A
Encontre o conteúdo desejado
Autor:
Título:

v. 25, n. 1 - jan./jun. 2016

Publicação:

Editorial
Editorial

Aos Leitores, nossos eternos parceiros O Boletim da Saúde, considerado a alma da Escola de Saúde Pública/SES, é uma revista que faz parte da vida dos trabalhadores da política de saúde há 47 anos. Dar voz ao Boletim é uma forma de valoriza&cced ...
Publicação:

Apresentação
Presentation

A Escola de Saúde Pública (ESP) com muito orgulho coloca à disposição da comunidade científica e profissional da saúde pública mais um número do Boletim da Saúde. Ao longo de sua história tem conquistado seu espaço ...
Publicação:

O apoio institucional como ferramenta de gestão: o caso da macrorregião metropolitana do RS
Institutional support as a management tool: the case of the metropolitan macroregion of Rio Grande Do Sul State

Autores: Rebel Zambrano Machado; Carmen Luisa Teixeira Bagatini; Priscilla da Silva Lunardelli
Este artigo apresenta parcialmente a experiência desenvolvida pelo Departamento de Ações em Saúde da Secretaria Estadual da Saúde do Rio Grande do Sul, junto às Coordenadorias Regionais de Saúde (CRS) e aos municípios, a partir do ano de 2011, em relação à utilização das ferramentas de Apoio Institucional enquanto dispositivos de Educação Permanente. Relata o processo desencadeado centralmente para o Fortalecimento da Atenção Básica no Estado, por meio da constituição de grupos multiprofissionais e georreferenciados como potência para implantação das Redes de Atenção à Saúde (RAS) e a reestruturação das demais políticas e programas de saúde (ciclos vitais e transversalidades) a partir da concepção e da organização das Linhas de Cuidado e da relação com o território.
Assuntos: Educação Permanente. Apoio Institucional. Gestão Estadual. Processos de Trabalho.
This article presents the experience developed by the Department of Actions in Health of the State Department of Health of Rio Grande do Sul, in partnership with the Coordenadorias Regionais de Saúde (Regional Health Coordination Offices – CRS) and the municipalities, the year 2011, in relation to the use of the Institutional Support tools, part of Permanent Education devices. It reports the process triggered centrally for the Strengthening of the Primary Care in the State, through the establishment of multiprofessional and georeferenced groups as a power for the implementation of Redes de Atenção à Saúde (Health Care Networks – RAS) and the restructuring of other policies and health programs (cycles and transversalities) the conception and organization of the care lines and the relationship with the territory.
Assuntos: Permanent Education. Institutional Support. State Management. Work Processes.
Publicação:

Integralidade, educação permanente e trabalho em equipe: multiplicando sentidos na formação em saúde
Integrality, permanent education and teamwork: multiplying meanings in health education

Autores: Eloá Rossoni
O texto aborda os múltiplos sentidos dos conceitos de integralidade, educação permanente e trabalho em equipe nos contextos da formação em serviço no Sistema Único de Saúde. Respaldando-se nas teorizações de autores contemporâneos que discutem a leitura de conceitos e teorias em contextos diversos, esses conceitos são problematizados e colocados sob rasura frente aos desafios da atenção e do ensino em saúde. A articulação da integralidade da atenção com a educação permanente dos profissionais de saúde e com o trabalho em equipe é destacada no texto devido à importância desses aspectos na formação de profissionais para atuação em serviços de saúde, de modo que esta formação não seja capturada pela lógica dominante do “modelo de biomedicalização”. Considera- se que esses conceitos produzem sentidos na formação de profissionais de saúde quando o ensino está incluído dentro de serviços do SUS e mantêm o foco no cuidado centrado no usuário.
Assuntos: Formação em Serviços de Saúde. Integralidade em Saúde. Educação Permanente. Trabalho em Equipe.
The text discusses the multiple meanings of the concepts of integrality, permanent education and teamwork in the contexts of inservice training within the Sistema Único de Saúde (Brazilian Unified Health System – SUS). In support to the theories of contemporary authors who discuss reading concepts and theories in different contexts, these concepts are problematized and placed under scrutiny facing the challenges of health care and education. The articulation of integrality in health with the lifelong education of health professionals and teamwork is highlighted in the text as important aspects of training in health services, so that it is not captured by the dominant logic of the “biomedicalization model”. It is considered that these concepts produce meaning in the training of health professionals when it is held within the Sistema Único de Saúde (Brazilian Unified Health System – SUS) services and keep the focus on user-centered care.
Assuntos: Training in health service. Integrality in Health. Permanent Education. Teamwork.
Publicação:

Educação popular e saúde: uma relação necessária?
Popular education and health: a necessary relation?

Autores: Paulo Peixoto de Albuquerque
O artigo insinua que pensar Educação e/ou Ensino na Saúde é incorporar os conceitos de reconhecimento e autonomia, visto que a realidade dos espaços societários na qual se desenvolvem os projetos educativos implica ter presente não só os conceitos de “atores sociais”, “relações sociais”, mas de “complexidade” – conceitochave – que redefine os parâmetros de entendimento daqueles e do próprio espaço societário. Para o autor, as ações político-pedagógicas das propostas de educação popular em saúde se inscrevem como educação cidadã, porque o processo de construção de conhecimento e socialização de saberes se dá na concretização de espaços de mediação social e de explicitação de conhecimentos diferenciados voltados para a promoção de um bem público que não exclua, ou seja, privatizado.
Assuntos: Educação em Saúde. Ação Intersetorial. Educação da População.
This paper insinuates that thinking about education and/or teaching in Health is to incorporate the concepts of recognition and autonomy, since the reality of societal places, in which the educational projects are developed, implies not only the presence of concepts such as “social actors”, “social relationship”, but also “complexity”. It is a key concept that redefines the parameters of understanding and its own societal place. To the author, the political and pedagogical actions of popular educational proposals in health are enrolled as citizen education, because the process of knowledge construction and knowledge socialization occur in the implementation of social mediation and explanation of differentiated knowledge geared to the promotion of a public wellbeing that does not exclude nor privatizes.
Assuntos: Health Education. Intersectoral Action. Population Education.
Publicação:

Práticas de educação popular e o fortalecimento do controle social no processo de trabalho de um centro de atenção psicossocial
Popular education practices and the strenghting of social control in the work process of a psychosocial care center

Autores: Maria Carolina Pinheiro Meirelles; Luciane Prado Kantorski; Álvaro Moreira Hypolito
Este trabalho objetiva descrever e analisar práticas de educação popular e de fortalecimento do controle social no processo de trabalho de um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). Trata-se de um estudo descritivo e analítico de abordagem qualitativa, decorrente da pesquisa intitulada Educação Permanente em Saúde no processo de trabalho de um CAPS, por meio de entrevistas com 27 profissionais e observações de campo de três pesquisadores no estudo de caso de um CAPS do Estado do Rio Grande do Sul. Os dados foram coletados pelo Circulo Hermenêutico-dialético, numa abordagem construtivista e responsiva, pela pesquisa Capsul, com aprovação pelo Comitê de Ética e Pesquisa da Faculdade de Medicina/UFPel. A análise foi realizada de acordo com a Hermenêutica Dialética, contemplando o contexto histórico, a descrição do serviço, a consolidação dos dados por atividades coletivas, e a sistematização em três categorias: diversidade de atores; horizontalidade das relações; problematização e resolutividade. Entre as atividades de educação permanente em saúde, reconhecidas nesta pesquisa, identificaram-se práticas de educação popular e de fortalecimento do controle social, como oficinas de alfabetização e atividades de mobilização comunitária, dentre outras. Embora não se possa concluir que estas práticas estão presentes em qualquer processo de trabalho em saúde, possibilitou apresentar as potencialidades das práticas de educação em saúde que promovam a inclusão e a participação de todos os agentes capazes de construir e transformar as práticas de saúde que respeitem os princípios do Sistema Único de Saúde e que podem ser desenvolvidas nos diversos serviços de saúde.
Assuntos: Educação em Saúde. Participação Comunitária. Serviços de Saúde Mental.
This paper aims to describe and analyze the practices of popular education and of strengthening of social control in the work process of a Centro de Atenção Psicossocial (Psychosocial Care Center – CAPS). This is a descriptive and analytical study of qualitative approach, following a research entitled Permanent Education in Health Care in the working process of a CAPS. It was developed through interviews with 27 professionals and field observations of three researchers in the case study of a CAPS of the State of Rio Grande do Sul. Data were collected by the Hermeneutic-dialectic Circle, in a constructivist and responsive approach, by Capsul research, with approval by the Ethics and Research Committee of the Medical School/UFPel. The analysis was carried out according to the Dialectical Hermeneutics, contemplating the historical context, the service description, the data consolidation for collective activities, and the systematization in three categories: diversity of the actors; horizontality of relations; problematization and resolutivity. Among the activities of permanent education in health, recognized in this research, education practices and strengthening of social control were identified, such as workshops on literacy and community mobilization activities, among others. Although we cannot conclude that these practices are present in any work process of healthcare, they have made it possible to present the potential of health education practices that promote the inclusion and participation of all agents capable of building and transforming the health practices that respect the principles of the Sistema Único de Saúde – SUS (Brazilian Unified Health System) and that can be developed in the various health services.
Assuntos: Health Education. Consumer Participation. Mental Health Services.
Publicação:

O processo de formação como dispositivo para a saúde do trabalhador em saúde
The educational process as a mean for the healthcare provider wellbeing

Autores: Carla Garcia Bottega; Thiele da Costa Müller Castro
O presente artigo discute o processo de formação como dispositivo para a saúde do trabalhador. A partir das experiências das autoras, uma como apoiadora pedagógica no Humaniza/SUS, outra como residente em saúde coletiva, surge a questão do quanto o oferecimento de uma formação que visa potencializar os trabalhadores da saúde como apoiadores institucionais, modifica sua relação com o trabalho, onde passam a compreender a relação entre atenção e gestão no Sistema Único de Saúde (SUS). Esses trabalhadores passam a intervir na organização do trabalho e modificá-la por meio de sua prática, com a valorização do trabalho e do trabalhador.
Assuntos: Saúde Mental. Trabalho. Humanização. Formação
This article discusses the education process as a mean to achieve the healthcare provider wellbeing. de experiences of the authors, one as a pedagogical advisor in the Humaniza/SUS, another as a resident in public health, the question arises of how the offer of a formation that aims to empower the worker’s health as institutional supporters, changes their relationship with the workplace, as they start to understand the relationship between management and attention in the Sistema Único de Saúde (Brazilian Unified Health System – SUS). These employees become more involved in the work’s organization and start changing it through their practice with due valorization of the work and of the health provider.
Assuntos: Mental Health. Work. Humanization. Formation’s process.
Publicação:

Dimensão do corpo na antropologia clínica
Body dimension in clinical antrhopology

Autores: Maria Clara de Oliveira Simões; Maria Clara Faria da Costa Oliveira
Apesar do desenvolvimento das ciências biológicas e das biotecnologias trazerem avanços ao longo dos tempos, a doença, o sofrimento e a morte continuam e continuarão a fazer parte da vida do homem. Quando a dor e o sofrimento deixam de ser experiências humanas, isso é, ficam desapropriadas da sua significação, elas passam a ser somente orgânicas, dado que a dor e o sofrimento, como experiências humanas que são, têm significado em si próprias, porque são vividas por pessoas, por cada um de nós. De fato, só no espaço entre o conhecimento objetivo e a vivência fenomenológica é permissível o entendimento do homem enquanto sujeito-objeto. Por esse motivo, faremos uma pequena reflexão sobre o corpo vivido doente, partindo da dualidade corpo-objeto e corpo-vivido no âmbito dos cuidados de saúde, envolvendo os conceitos de saúde e de doença, tendo como elemento constitutivo desta abordagem a evolução das ciências biológicas e das biotecnologias.
Assuntos: Corpo humano. Doença. Assistência à Saúde.
Although the development of life sciences and biotechnology have brought unthinkable advances thoughout the years, diseases, suffering and death remain and are part of life. When pain and suffering cease to be dealt with as human experiences, that is, become dispossessed of their meaning, they cease to be human and become just organic. But pain and suffering, as human experiences, have meaning in themselves, as they are experienced by each one of us. In fact, only in the space between the objective knowledge and the phenomenological experience it is possible to understand man as subject- object. But, for that, we have to understand why this duality exists, conceptually; thus, we shall conducta small reflection on the living sick body, according to the duality between body-object and living body as part of health care.
Assuntos: Human body. Disease. Healthcare provision.
Publicação:

Impermeabilidade da pele em tempos de ansiolíticos: cinema e modos de vida no contemporâneo
Impermeability of skin in times of anxiolytics: cinema and ways of life in the contemporaneity

Autores: Leila Aparecida Domingues Machado; Ruy Anderson Santos Martins
O presente estudo discute os modos de vida no contemporâneo no que se refere à utilização de medicamentos ansiolíticos. As análises desse campo levaram a uma discussão paradoxal entre modos de vida que, ao mesmo tempo em que nos lançam em ritmos cada vez mais velozes e adoecedores, também produzem desejo de anestesiamento do corpo, para suportar a saturação que esses estilos de vida têm produzido. O filme “A pele que habito” é intercessor e recurso metodológico desta discussão, o qual permite falar sobre corpos que não têm aguentado mais os novos modos de viver e por isso, pedem uma nova ética para com a vida, uma política de recusa aos ritmos estafantes.
Assuntos: Subjetividade. Cinema como Assunto. Clínica. Ansiolíticos.
This study discusses the ways of life in the contemporaneity references regarding the use of antianxiety medications. The analysis in this field have led us to a paradoxical argument between ways of life which, while throwing us into ever faster and sicken rhythms, also produce an anaesthetization desire of the body, to bare the saturation in which we find ourselves. The movie ‘The skin I live in’ is a methodological feature of this discussion. This study talks about bodies that were not able to handle the new ways of living and therefore call for a new ethic towards life, a policy of refusing the exhausting rhythms.
Assuntos: Subjectivity. Cinema as Subject. Clinic. Antianxiety Agents.
Publicação:

Representaciones sociales del dolor crónico osteomuscular desde la perspectiva de mujeres trabajadoras
Social representations of chronic musculoskeletal pain the perspective of working women

Autores: Cecilia Andrea Ordóñez Hernández; Mónica Isabel Contreras Estrada; Rubén Soltero Avelar
El objetivo de esta investigación fue identificar el contenido y organización de las representaciones sociales sobre el dolor y describir las diferencias por el tipo de consulta y el tiempo de cronicidad del dolor. Se aplicó el enfoque estructural de las representaciones sociales. Se utilizó el método asociativo de listado libre. La muestra estuvo conformada por 40 mujeres trabajadoras que asistieron a consulta por dolor crónico osteomuscular a los servicios de ortopedia y neurocirugía de un hospital en Guadalajara México. Los resultados mostraron que existen pocas diferencias entre los grupos comparados. La angustia es la palabra con mayor jerarquía referida por el total de las trabajadoras y es el sentimiento más común junto con la desesperación y el temor. La principal consecuencia atribuida al dolor es la limitación y la incapacidad. El núcleo central del dolor para las mujeres trabajadoras esta enmarcado en la angustia y la limitación para la realización de actividades. Otros núcleos comunes son minusvalía, aceptación, desesperación e incapacidad.
Assuntos: Dolor. Trabajo. Representaciones Sociales. Mujeres.
The objective of this research was to identify the content and organization of social representations about pain and to describe the differences by doctor’s appointment type and time of chronicity of pain. The structural approach of social representations was applied. The associative free listing method was used. The sample consisted of 40 working women who attended appointments for chronic musculoskeletal pain in orthopedics and neurosurgery services of a hospital in Guadalajara Mexico. The results showed that there are few differences between the groups compared. Anxiety is the most referred word by the total of the workers and is the most common feeling along with despair and fear. The main consequence attributed to pain is the limitation and disability. The core of pain for working women is framed in distress and the limitation to perform activities. Other common cores are disability, acceptance, and despair.
Assuntos: Pain. Work. Social Representations. Women.
Publicação:

El sistema salud en la complejidad contemporánea. Cuestiones epistemológicas e implicaciones metodológicas
The health system in contemporary complexity. Epistemological issues and methodological implications

Autores: Salvatore Patera
Numerosas cuestiones llevadas por la contemporaneidad aparecen comprensibles, en régimen de complejidad, dentro de la más amplia crisis global que está afectando los modelos de toma de decisiones centralizados en la definición, planteamiento y evaluación de las políticas para la promoción de la salud y las políticas sociales. En este sentido, la creciente complejidad de los fenómenos sociales requiere la inclusión de diferentes actores en la toma de decisiones donde la participación es la condición para la efectividad del diseño, implementación, evaluación de las políticas, de las intervenciones, de los servicios. En este sentido, el reto educativo contemporáneo está en la capacidad de desarrollar competencias y capacidades tanto en los grupos, en las asociaciones, en las comunidades cuanto en las instituciones para buscar nuevas formas de organización social en una manera más compleja y participativa mediando entre las instancias emergentes de los ciudadanos y de las comunidades y los marcos normativos institucionales en los ámbitos de servicios de promoción de la salud y de servicios sociales. Desde esta perspectiva, el sistema de salud sólo puede pensarse en términos de auto-eco/organización entre varias instancias de (autonomía-interdependencia) cual tensión participativa entre normalización- personalización, burocratización-democratización, gobernanza-centralización).
Assuntos: Administración Sistémica. Políticas Públicas de Salud. Participación Social. Políticas de Control Social.
Many issues raised by contemporaneity appear understandable, in complexity, regime within the broader global crisis affecting decisional centralized models in the planning, implementation and evaluation of policies for the promotion of health and for social policies as well. In this sense, the increasing complexity of the social phenomena requires the inclusion of different agents in decision- making processes participation is the condition for the effectiveness of the design, implementation and evaluation of policies, interventions, and services. In this sense, the contemporary educational challenge is the ability to develop skills and capabilities in both groups, associations, communities as institutions to seek new forms of social organization in a more complex and participatory way and mediating between emerging instances of citizens and communities and institutional policy frameworks in the areas of health promotion services and social services. this perspective, the health system can only be thought in terms of self-eco/organization among the multiple instances of (autonomy-interdependence) as a participatory tension between standardization-personalization, bureaucratization- democratization, governance-centralization).
Assuntos: Systemic Management. Public Health Policy. Social Participation. Social Control Policies.
Publicação:

Teoría fundamentada en el análisis de la percepción de la satisfacción laboral en médicos dedicados a la salud ocupacional
Grounded theory based on perception analysis of satisfaction of physicians concerned to occupation health

Autores: María del Carmen López-García; María de los Ángeles Aguilera-Velasco
La teoría fundamentada, según Strauss y Corbin, no es sólo un procedimiento de investigación, sino una forma de pensar la realidad social y de estudiarla. La satisfacción laboral, definida como la actitud de la persona hacia su situación de trabajo ha sido estudiada tanto por investigadores de corte cuantitativo, como cualitativo que consideran la postura emic, esto es, el punto de vista de los actores. En este estudio se buscó analizar la percepción de la satisfacción laboral de los médicos que se dedican a la salud ocupacional en empresas de la ciudad de México. Se realizó con base a la teoría fundamentada, con apoyo del programa Atlas.ti. Los resultados muestran que los médicos estudiados no consideran a la satisfacción laboral como algo estático sino como resultado de su integración al puesto, la cual se ve favorecida por el trabajo en sí mismo, sus condiciones de trabajo y relaciones sociales, así como por el estrés que es causa y efecto de la misma. Se considera a la teoría fundamentada como una metodología correcta para este estudio ya que permitió sistematizar y dar solidez a la investigación realizada, así como obtener una visión integral de la percepción de la SL de los médicos participantes.
Assuntos: Investigación cualitativa. Teoría fundamentada. Satisfacción laboral.
The grounded theory, according to Strauss and Corbin, is not only an investigation procedure, but a way of thinking the social reality and to study it. Job satisfaction, defined as the attitude of the person towards their work situation has been much studied by quantitative, as well as qualitative researchers who consider the emic posture, that is, the point of view of the actors. This study sought to analyze the perception of job satisfaction of physicians engaged in occupational health in Mexico City companies. It was carried out based on the grounded theory, with support the Atlas.ti software. The results show that the phisicians interviewed do not consider job satisfaction as something static, but as a result of its integration into the position, which is favored by the work itself, the conditions of work and social relationships, as well as by the stress which is a cause and effect of the job. The grounded theory is considered the most assertive as a methodology for this study since it allowed systematization and gave strength to the research, as it also enabled a holistic view of the perception of the job satisfaction of participating physicians.
Assuntos: Qualitative research. Grounded theory. Job satisfaction.
Publicação:

Perfil dos usuários dos centros de atenção psicossocial para álcool e outras drogas de Porto Alegre: um estudo preliminar
Profile of users of mental health services for alcohol and other drugs in the city of Porto Alegre: a preliminary study

Autores: Loiva dos Santos Leite; Marco Antonio Pires de Oliveira; Sara Jane Escouto dos Santos
O objetivo deste artigo é apresentar um levantamento preliminar realizado sobre o perfil dos usuários que acessam os Centros de Atenção Psicossocial para Álcool e outras Drogas (CAPS AD), na cidade de Porto Alegre. O levantamento foi realizado por meio de pesquisa nos prontuários dos usuários que acessaram os serviços no período de junho a novembro de 2014, com questões sobre sexo, faixa etária, raça/cor, estado civil, grau de instrução, moradia, ocupação/renda e droga de eleição. Foi totalizado um número de 1.125 usuários que acessaram os cinco CAPS AD. O perfil dos usuários que acessam os serviços, neste período, aponta para algumas especificidades: são predominantemente homens, adultos, concentrados na faixa etária dos 30 aos 50 anos, brancos, com baixa renda o que pode ser associado ao fato de estarem desempregados ou sem trabalho no momento em que acessaram o CAPS AD, solteiros e morando com a família. A droga de prevalência foi o álcool, seguida do crack e cocaína. Constatou-se que um número significativo de usuários de álcool está buscando atendimento nos CAPS AD, apesar do foco da política de drogas estar direcionado ao uso de crack. Por fim, a análise dos dados traz alguns indicativos importantes para serem problematizados como o investimento em ações no âmbito da saúde pública que possam ampliar o escopo da atenção aos usuários de todos os tipos de drogas e, em especial, de drogas lícitas como o álcool.
Assuntos: Centros de Atenção Psicossocial. Usuários de Drogas. Saúde Mental.
The aim of this paper is to present a preliminary survey on the profile of users who attend the Centros de Atenção Psicossocial para Álcool e outras Drogas (Psychosocial Care Center for Alcohol and other Drugs – CAPS AD) in the city of Porto Alegre. The survey was conducted by searching the records of users who accessed the services June to November 2014, with questions about gender, age, race/color, marital status, level of education, housing, employment/income and drug of choice. The number of users who accessed the five CAPS AD totaled in 1125. The profile of users accessing services during this period points to some specifics: they are predominantly men, adults, concentrated in the age group 30 to 50, white, with low income which can be associated with the fact of being unemployed or without a job at the time they accessed the CAPS AD, unmarried and living with family. The drug prevalence was alcohol, followed by crack and cocaine. One of the findings was that a significant number of alcohol users are seeking care in CAPS AD, despite the fact that the drug policy is focused on crack use. Lastly, data analysis points to some important indications to be problematized such as investments in actions in the public health scope, which could extend the range of care for users of all types of drugs and especially legal drugs like alcohol.
Assuntos: Psychosocial Care Centers. Drug users. Mental health.
Endereço da página:
Copiar
Boletim de Saúde - ESP/RS